Комунальне та державне майно, це не тягар. Це актив, здатний генерувати прибуток, робочі місця та, що найголовніше, енергетичну стійкість. Сьогодні громади мають ініціювати власні енергопроєкти, як, наприклад, будівництво СЕС в Ірляві, перетворюючи землю, що простоює, на реальний економічний ефект. Юридично чинне законодавство України передбачає чітку логічну послідовність будівництва. Я поділюся з вами моїм 7-кроковим планом, який забезпечує прозорість і захищає інтереси громади. Починати завжди потрібно з визначення Замовника та юридичної основи. Замовником може бути власник майна (громада) або комунальне підприємство (КП), якому майно передано в управління. Критично важливо перевірити, чи зареєстровано право власності чи користування на майбутнього Замовника у Державному реєстрі речових прав. Якщо майно в управлінні КП, необхідно оформити делегування повноважень Замовника у Єдиному реєстрі будівельної діяльності (ЄДЕССБ), без цього кроку подальший рух неможливий. Наступний етап, формування вихідних даних, куди входить отримання Містобудівних умов та обмежень (МУО). Для енергооб’єктів поза межами населених пунктів МУО може замінити мотивований висновок архітектора про можливість розміщення, що також є підставою для зміни цільового призначення землі на енергетику. Щодо Технічних умов (ТУ): вони потрібні, якщо СЕС віддає енергію в мережу. Для об’єктів, що забезпечують лише власні потреби, ТУ не потрібні, але це має бути підтверджено листом-поясненням в ЄДЕССБ. Також обов’язково проведіть геологічні та геодезичні вишукування. Далі йде розробка та затвердження проєкту. Проєктувальник обирає стадійність проєктування (П, РП або П+Р). Експертиза проєкту є обов'язковою для класів наслідків СС2 та СС3, а для СС1 вона стає обов’язковою лише у двох випадках: при фінансуванні за рахунок бюджетних коштів або якщо ділянка має складні інженерно-геологічні умови. Після експертизи Замовник затверджує проєкт наказом і завантажує його та звіт до ЄДЕССБ. Паралельно забезпечується нагляд і контроль якості: призначається Авторський нагляд та Технічний нагляд, який має бути залучений Замовником (громадою), а не підрядником, і який відповідає за якість та обсяги робіт. Ключовим моментом є юридична схема залучення донорів. Щоб отримати об’єкт без бюджетних витрат та уникнути публічних закупівель, ми радимо укладати понятійний тристоронній договір, де Громада виступає Замовником будівництва (у містобудівному розумінні: отримує дозволи), Донор, фінансовим інструментом (фінансує підрядника), а Підрядник виконує роботи. Донор передає готовий об'єкт громаді в якості пожертви. Після підготовки всієї документації здійснюється отримання права на будівництво: для СС1, реєстрація Повідомлення про початок робіт; для СС2-СС3, отримання Дозволу на початок робіт (виключно через "Дію"). Завершальний етап, введення в експлуатацію та реєстрація. Після виконання всіх робіт подається Декларація про готовність об’єкта, а фінальний кро реєстрація права власності на збудовану СЕС. Юридична прозорість, забезпечена коректною роботою з ЄДЕССБ, є магнітом для інвесторів і посилює енергетичну незалежність України вже сьогодні.